I gemytligt umgänge med kurskamrater fick vi en härlig seglingsupplevelse och mycket nyttig information. I vårt tycke var kombinationen av "lektioner" och "fri tid" lagom avvägd, såväl i land som ombord. Mycket kompetenta lärare som gärna delade med sig av sin kunskap och sina erfarenheter, även då vi inte hade undervisningstid. Vi gick utsjöskepparkursen och rekommenderar den och andra kurser ombord på Columbus å det varmaste.

Fredrik och Margita
Märsta
Här kan du läsa vad några av våra kursdeltagare tycker!
Start

Våra Kunder

Om oss

Bildgalleri
Jag deltog i Utsjöskepparkursen, med många funderingar på om detta skulle gå vägen. Det positiva med kursen var engagemanget ifrån lärarna, den helt underbara maten som vår kock tillika lärare fixade ombord. Bra kurstempo, högt i tak och ett underbart klimat ombord. Det absolut största minuset med kursen var att veckan gick på tok för fort.

Mikael
Solentuna
Jag kan absolut rekommendera AlmaNavigation om du/ni funderar på att gå en seglarkurs! Mycket bra och pedagogiskt upplägg, kunniga och trevliga instruktörer, en mycket fin båt och ett fantastiskt väder - det kan knappast bli bättre. Jag åkte ner till Grekland som total novis men lyckades under den intensiva (men roliga) veckan lära mig väldigt mycket och kunde återvända till Sverige med trevliga minnen i bagaget!

Andreas,
Stockholm
Jag vill tacka för en mycket givande kurs och rekommenderar varmt AlmaNavigations utbildning i Grekland! Teori blandas med praktik, lärarna är mycket kunniga och båten är rymlig och välutrustad. Lärarna kan även mycket om Grekland, prisvärda restauranger och lämpliga hamnar. Under veckan skapas en god gemenskap och alla i besättningen involveras i de beslut som måste tas under seglingen. Man får en inblick i diverse situationer, och som elev känner man sig i allra högsta grad delaktig. Att kursen dessutom äger rum i Greklands vackra örike med delfiner som, om man har tur, simmar längs båten gör upplevelsen ännu större!

Charlotte

Jag hade förarintyget sedan tidigare och hörde jag talas om AlmaNavigation och deras praktiska utbildningar i Grekland, vilken tur! Nu kunde vi kombinera en efterlängtad Greklands- resa med en kurs. Vi blev väl mottagna på båten och alla hjälptes åt med allt. Varje kväll angjorde vi en ny ö!! Utbildningen då? No problem! Vi tränades hela tiden, vid frukosten, snack i sittbrunnen etc. så det gick som en dans. Vi var mycket nöjda med vår utbildningsvecka så nästa år gick jag och min fru utsjöskepparen hos AlmaNavigation i Grekland. Då gjorde vi en seglingsresa i Cykladerna och besökte Mykonos, Paros, Naxos och Santorini. Det finns så mycket fint att berätta om våra äventyr men det får inte plats här. Jag kan verkligen rekommendera AlmaNavigation med sina kunniga och lugna lärare. Jag och min fru var väldigt osäkra från början. Men genom den praktiska utbildning som vi fått har resulterat i att vi idag har en 30 fots motorbåt som vi har stor glädje av.

Åke
Alingsås
Jag kan varmt rekommendera AlmaNavigations kurser både på Internet och praktiskt i Grekland. Jag började med att ta förarintyget på Internet hos AlmaNavigation och sedan fortsatte jag med kustskepparen i Grekland. Denna resa var en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma. Att segla från ö till ö och hela tiden vara delaktig i allt som förekommer på båten, det ger kunskap vill jag säga. Att sedan dessutom få se delfinerna hoppa och leka i vilt tillstånd går inte att beskriva med ord. Jag lärde mig väldigt mycket under min utbildningsvecka som jag aldrig annars hade lärt mig. Jag och min man har bestämt att det kommer att blir en utsjöskepparkurs för oss nästa år i AlmaNavigations regi.

Yvonne
Göteborg
Efter att ha varit utan båtlivet i många år, passade AlmaNavigation mig perfekt. Förutom att veckan i Grekland gav mig min kustskepparutbildning, fick jag möjlighet att samtidigt praktisera mina teoretiska kunskaper. Jag hade mycket roligt med många oförglömliga kvällar tillsammans med trevligt sällskap och god mat. Jag lärde mig på en vecka det som normalt tar en hel termin, samtidigt som det var sol och semester. Denna utbildningsvecka i Grekland resulterade för min del i anskaffningen av en motorseglare som jag skall premiärsegla till våren.

Kjell
Malmö
Jag köpte för några år sedan en segelbåt och upptäckte att av mina gamla navigationskunskaper var det mesta borta. Funderade på hur jag skulle få till en förarbeviskurs eftersom jag var för mycket beroende av min son som är den mest segelkunnig. Hittade då AlmaNavigation där jag kunde läsa på distans. Kursavsnitten var mycket bra upplagda och jag såg fram emot att klara av alla delproven. Det fina var att jag kunde läsa när jag hade tid och för min del var det helt omöjlig att binda upp mig för fasta studietider. AlmaNavigation var mycket hjälpsamma med att fixa tid för slutprovet eftersom jag var tvungen att flyga hem och ta provet. Ser nu fram emot att segla i sommar med mina nya kunskaper. Jag kan verkligen rekommendera AlmaNavigation och denna studieform för andra båtägare med tidsbrist.

Lars-Göran Larsson
Trelleborg

"Har genom årens lopp tillbringat mycket tid på sjön, både i motorbåt och med segelbåt, tyckte att det nu var dags att få genomgå även teoretiska utbildningar. Eftersom jag varit mycket på resande fot och tillbringat många nätter på hotellrum, så passade denna typ av distansutbildning mig på ett alldeles utmärkt sätt. Har genomgått utbildning för Förarintyg, VHF och Kanalintyg och jag tycker att med upplägget som är på kurserna, så är det bra uppföljning, får snabbt svar om man har några frågetecken och löpande genomför man arbetsuppgifter som rättas av Almanavigation."

Per Andreasson
Tänk att kunna kombinera nytta med nöje så härligt som vi fick uppleva i somras. På ketchen Christoffer Columbus kryssade vi på blåa dyningar mellan gröna öar i Egeiska havet och fick samtidigt bra utbildning i navigation och segling. Veckan innebar förutom semester i härligt väder även teori och praktik i bästa miljö. Varje dag besökte vi en ny hamn och en ny restaurang tillsammans med båtens övriga besättning, härliga människor som vi lärde känna. Det började med att vi träffade Staffan när han ledde en GPS-kurs. Egentligen ville vi gå en utsjöskepparkurs och frågade Staffan om han visste om någon skulle starta. ”Visst,” sa Staffan ”ni kan välja mellan några kvällar i Kristianstad eller en vecka på båt i Medelhavet.” Vi valde Medelhavet och det ångrar vi inte. Vi kan tänka oss ännu en vecka på Christoffer Columbus för att få fler stämplar i boken.